Statuss:
Noslēdzies
Fundamentālo un lietišķo pētījumu projekti (FLPP) logo

Eksperimentu plānošanas un metamodelēšanas metožu radīšana telpisku daudzķermeņu sistēmu mijiedarbojošos ar beramiem materiāliem un fluīdiem dinamikas optimizācijai

Sākums: 01.12.2018 Noslēgums: 01.12.2020

  • Projekta numurs

    • lzp-2018/2-0281

  • Finansējums

    • 199 760 EUR

  • Projekta vadītājs

    • Jānis Auziņš

  • Projektu īsteno

    • Rīgas Tehniskā universitāte

Zinātnes nozares

  • Mašīnbūve un mehānika

  • Matemātika

  • Būvniecības un transporta inženierzinātnes

Kopsavilkums

Darba mērķis ir radīt inženiermetodoloģiju beramo vielu (granulāru, pulverveida, graudu, dažādu birstošo materiālu transportēšanas, pārkraušanas, šķirošanas, separācijas, žāvēšanas u.c.) tehnoloģisko procesu optimizācijai, ievērojot materiāla un gaisa plūsmas un kustīgu mehānisko elementu vibrācijas mijiedarbības efektus. Šī ir beramās vides, fluīdu un cietu deformējamu ķermeņu dinamikas saskares joma, kur tiek atrasti ļoti nozīmīgi, agrāk nezināmi efekti, piemēram vibrācijas izraisīta paradoksāla materiālu noslāņošanās. Šobrīd neeksistē programmatūra, kura atļautu ievērot visus minētos faktorus, vēl jo vairāk – veikt šādu procesu optimizāciju. To ir iespējams realizēt, izmantojot metamodelēšanas metodoloģiju, kas ar plānotu datoreksperimentu palīdzību ļauj apvienot dažādu mehānikas disciplīnu matemātiskos modeļus. RTU radītā Latīņu Hiperkubu datoreksperimentu plānošanas metode tagad ir pasaulē biežāk lietotā metode metamodeļu veidošanai. Naturālo eksperimentu plānošanai paredzēts izmantot trešās kārtas ortogonālos plānus, kas balstīti uz diskrētajiem Ležandra polinomiem. Projekta veikšanai paredzēts izmantot RTU lieljaudas (HPC) datorus un programmatūru: oriģinālo EDAOpt kopā ar komerciālajām EDEM, ANYS Fluent un MSC Adams. Radīto optimizācijas metodoloģiju paredzēts pielietot beramu materiālu pārkraušanas iekārtu projektēšanā, novēršot vides piesārņojumu - kaitīgu un sprādzienbīstamu putekļu veidošanos, kā arī oriģināla patentēta autonoma transportlīdzekļa optimizācijai.

Projektu konkurss:

Fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu 2018. gada 2. atklātais konkurss

Projekta īstenošanas zinātniskā un sociālā ietekme ir apkopota pārskatā[PDF]

Projekta rezultāti [PDF]